Aktuality: "Napísali o nás HN Logistka "

Napísali o nás HN Logistka

22. 01. 2016
Napísali o nás HN Logistka  photo

Obal chráni nielen tovar, ale aj povesť firmy

Aj perfektne naplánovaná preprava môže skončiť katastrofou. Vezmite si ako príklad firmu, ktorá prepravuje hotový výrobok k svojmu klientovi do zámoria. Dôjde k bleskurýchlej nakládke, kontajner je plne vyťažený, jeden dopravný prostriedok strieda druhý, a zásielka je dokonca s predstihom v cieľovej destinácii. Tam však otvoria dvere kontajnera a zistia, že výrobok bol pri preprave poškodený. Šetriť sa nevypláca a v prípade obalov a fixácií pre bezpečnú prepravu tovaru to platí dvojnásobne.

Obaly rad firiem vníma ako nutné zlo. Ide často o jednorazovo využitý materiál, ktorý sa po použití vyhodí, a na prvý pohľad sa tak zdá, že ide o vyhadzovanie peňazí. Niet sa preto čomu čudovať, že mnoho firiem sa snaží znižovať náklady na obaly na nevyhnutné minimum. Tento postup je logický, ale len do tej doby, než sa kvôli nekvalitným obalom začne častejšie poškodzovať tovar počas jeho prepravy, zvýši sa počet reklamácií a firme sa zdvihnú náklady na prepravu kvôli nutnosti opätovných dodávok. Pri návrhu obalu neexistuje nikdy jedno jediné správne riešenie. Každý variant má svoje prednosti a nedostatky, ktoré musí firma pred finálnou realizáciou obalového riešenia zvážiť. Pre každý výrobok sa dá navrhnúť veľmi kvalitný obal, ktorý tovar pri prevoze stopercentne ochráni, avšak pre produkty vyrábané vo veľkých sériách môže byť takýto obal nákladovo neefektívny nielen kvôli vyššej cene materiálu, ale napríklad aj kvôli komplikovanejšiemu procesu balenia, a tým pádom väčším nákladom na logistiku. To, že sa v prvom rade nevyplatí šetriť na materiáli, potvrdzujú aj skúsenosti Jiřího Prokopa, key account managera v spoločnosti Branopac CZ Antalis, podľa ktorého je potrebné posúdiť nielen hodnotu obalových materiálov potrebných na danú zákazku, ale aj ďalšie procesné náklady, ako sú náklady na logistiku obalov, pracovnú silu, prípadné prebaľovanie alebo reklamáciu a v neposlednom rade aj na likvidáciu obalov.

Ideálny dizajn prepravného obalu na konkrétnu situáciu vždy vyplýva z parametrov tovaru a tiež charakteru výroby a prepravy. To znamená, že okrem toho, ako je tovar veľký, koľko váži, z akého je materiálu, ako je hodnotný a citlivý, záleží tiež na tom, koľko kusov tovaru a ako sa bude baliť, kam tovar bude prepravovaný, akými dopravnými prostriedkami a koľko času strávi na ceste. Po zhodnotení všetkých týchto parametrov a nákladov na obalové riešenie sa potom dá vytvoriť niekoľko variantov obalu, a firma si tak môže zvoliť také riešenie, ktoré bude pre jej prípad najvhodnejšie.

"Každý zákazník sa musí v prvom rade zamyslieť nad tým, čo chce. Chce ušetriť za balenie? Vždy sa dá nájsť lacnejší variant. Chce zlepšiť kvalitu svojho obalu, pretože sa často stretáva s reklamáciami? Potrebuje navrhnúť kvalitnejšie, ale bohužiaľ aj nákladnejšie riešenie. Chce zlepšiť proces balenia? Môže vďaka štandardizácii obalov skrátiť čas balenia. Tieto ciele sa tiež často premiešavajú a je potom potrebné rozhodnúť, čo je prioritou, "vypočítava Jiří Prokop a dodáva, že väčšinou samozrejme všetci chcú to najlepšie za čo najmenšiu cenu.

Správna fixácia môže ušetriť milióny

Samotný obal nie je pri komplexnejšej preprave jedným stupňom ochrany. Celé prepravné jednotky, teda napríklad palety, sa pri prepravách do vzdialenejších destinácií a prostredníctvom viacerých druhov dopravných prostriedkov musia tiež zafixovať, aby nedochádzalo k posúvaniu tovaru v nákladnom priestore a možnému poškodeniu obalu a následne aj tovaru. Na tieto účely sa využívajú predovšetkým najrôznejšie viazacie pásky a spony, protišmykové archy, ovinovacie či zmršťovacie fólie a vzduchové vankúše.

Téme bezpečnej fixácie pri preprave sa venovala aj Európska únia, a vydala preto v roku 2014 Európske pokyny k osvedčeným postupom na zabezpečenie nákladu pri preprave v cestnej doprave. Tento súbor odporúčaní predovšetkým rozoberá sily, ktoré na náklad počas prepravy môžu pôsobiť. U nákladných áut môže v zákrutách dochádzať k preťaženiu nákladu až o 0,6 G a pri brzdení až 0,8 G. Podľa týchto údajov sa potom dá dopátrať toho, koľko fixačných prostriedkov je potrebné použiť.

"U železničnej prepravy sú hodnoty preťaženia iné. Pri posunovaní vagónov môže dochádzať k preťaženiu v smere jazdy jednotlivých vozňov alebo ich skupín až 4 G, u ucelených vlakov a kontajnerov 1 G, takže tovar prepravovaný po železnici je potrebné fixovať lepšie ako tovar prepravovaný kamiónom, "vysvetľuje Jiří Prokop.

Celý článok nájdete TU

 

Autor: Vojtěch Kolář
Hospodárske noviny, Logistika 22.1.2016